sobota, 26 maja 2018

Okruchy historii... cd.- Schron kolejowy w Strzyżowie


                Witajcie!

W końcu mamy weekendJ więc czas na wycieczkę. Dzisiaj chciałabym Wam polecić miejsce, w które śmiało możecie się udać nawet w niepogodę. Mam tu na myśli schron kolejowy z okresu II wojny światowej znajdujący się pod Górą Żarnowską w Strzyżowie. Nie będę Was zanudzać szczegółową historią tego miejsca, przytoczę jedynie kilka podstawowych informacji.

            Obiekt ten powstawał od wiosny/lata 1940 roku do wiosny/lata 1941 czyli około 12-13 miesięcy. Zbudowany został w ramach większego kompleksu Anlage Süd czyli Stanowisko Dowodzenia - Obszar Południe, który tworzy wraz ze schronem kolejowym znajdującym się w Stępinie - Cieszynie (o którym to mogliście przeczytać w pierwszym poście cyklu). Jest to jedyny taki tunel w Polsce, podziemny całkowicie drążony pod Górą Żarnowską. Budowany był przez "Organisation Tod" pod szyldem firmy chemicznej "Askania Werke" przez około 4 tysiące ludzi (publikacje podają różne dane), byli to głównie Niemcy, Włosi, jeńcy wojenni oraz  Żydzi i miejscowa ludność.  Schron miał podobnie jak ten w Stępinie-Cieszynie odegrać rolę przy ataku III Rzeszy na Związek Radziecki jednakże bardzo szybko stracił swoje znaczenie militarne.
            Jeśli chodzi o wymiary to schron ten wraz z przedsionkami mierzy 465 m, szeroki jest na prawie 9 m, a wysoki w najwyższym punkcie na  6,5 m. Ściany wykonane zostały z betonu zbrojonego o grubości ok. 2 m, natomiast sklepienie wykonano z cegły klinkierowej. Przez tunel położono jeden tor połączony z linią kolejową wybudowaną jeszcze przez Austriaków w XIX wieku. Z lewej strony toru kolejowego znajdują się co kawałek nisze, które służyły do tego aby w nie mogła schować się obsługa techniczna w momencie wjazdu pociągu. Z drugiej zaś strony położony został drewniany peron z przeznaczeniem dla wyższych rangą. W tym właśnie schronie kolejowym jako jedynym zachowały się oryginalne drzwi pancerne z ościeżnicami.
            Warto dodać iż w sierpniu 1941 roku do tego właśnie tunelu wjechał pociąg „Amerika” z Adolfem Hitlerem. Wódz III Rzeszy przesiadł się wówczas do samochodu i pod obstawą wyruszył do Stępiny – Cieszyny  i w tamtejszym schronie spotkał się z włoskim przywódcą Benito Mussolinim .
            Jednocześnie podczas budowy tunelu głównego, został zbudowany kanał techniczny o długości ok. 102 m, który prowadzi do dawnej maszynowni-elektrowni. W chwili obecnej w pomieszczeniu technicznym mieści się izba pamięci, gdzie można zobaczyć eksponaty związane z II wojną światową w regionie. W ciągu ostatnich lat prezentowane były tam wystawy takie jak: „Lotnicy Ziemi Strzyżowskiej” , „Front Wschodni w znaleziskach z terenu powiatu strzyżowskiego”, a w tym sezonie obejrzeć można wystawę zatytułowaną: „Strzyżów w walce o niepodległość”.
            Obecnie Schron kolejowy z okresu II wojny światowej pod Górą Żarnowską jest filią Muzeum Samorządowego Ziemi Strzyżowskiej im. Zygmunta Leśniaka w Strzyżowie. W sezonie obiekt zwiedzać można w następujących dniach: od 5 maja do końca czerwca oraz we wrześniu w weekendy w godzinach od 10:00 do 18:00, natomiast na tygodniu po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym w godzinach pracy muzeum; od lipca do końca sierpnia codziennie od 10:00 do 18:00. Bilety w cenie normalny 5 zł i ulgowy 4 zł - to pocztówki, które są fajną pamiątką z pobytu w tunelu. I tutaj zaznaczyć należy iż każdy zwiedzający ma zapewnioną opiekę przewodnicką gratis. Niezwykła wiedza jaką posiadają przewodnicy po tym miejscu Pani Kasia i Pan Kamil sprawią, że wrócicie w to miejsce zapewne nie raz. Jeśli wybieracie się zwiedzać to miejsce nie zapomnijcie o dobrych butach, ciepłym okryciu (nawet w letni dzień) i aparacie fotograficznym J
Serdecznie polecam J

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz