Witajcie!
W
końcu mamy weekendJ więc czas na wycieczkę. Dzisiaj
chciałabym Wam polecić miejsce, w które śmiało możecie się udać nawet w
niepogodę. Mam tu na myśli schron kolejowy z okresu II wojny światowej
znajdujący się pod Górą Żarnowską w Strzyżowie. Nie będę Was zanudzać szczegółową
historią tego miejsca, przytoczę jedynie kilka podstawowych informacji.
Obiekt ten powstawał od wiosny/lata 1940 roku do
wiosny/lata 1941 czyli około 12-13 miesięcy. Zbudowany został w ramach większego
kompleksu Anlage Süd czyli Stanowisko Dowodzenia - Obszar Południe, który
tworzy wraz ze schronem kolejowym znajdującym się w Stępinie - Cieszynie (o
którym to mogliście przeczytać w pierwszym poście cyklu). Jest to jedyny taki
tunel w Polsce, podziemny całkowicie drążony pod Górą Żarnowską. Budowany był przez "Organisation Tod" pod szyldem firmy chemicznej "Askania Werke" przez około 4
tysiące ludzi (publikacje podają różne dane), byli to głównie Niemcy, Włosi,
jeńcy wojenni oraz Żydzi i miejscowa ludność. Schron miał podobnie jak ten w Stępinie-Cieszynie
odegrać rolę przy ataku III Rzeszy na Związek Radziecki jednakże bardzo szybko
stracił swoje znaczenie militarne.
Jeśli chodzi o wymiary to schron ten wraz z przedsionkami
mierzy 465 m, szeroki jest na prawie 9 m, a wysoki w najwyższym punkcie na 6,5 m. Ściany wykonane zostały z betonu
zbrojonego o grubości ok. 2 m, natomiast sklepienie wykonano z cegły
klinkierowej. Przez tunel położono jeden tor połączony z linią kolejową
wybudowaną jeszcze przez Austriaków w XIX wieku. Z lewej strony toru kolejowego
znajdują się co kawałek nisze, które służyły do tego aby w nie mogła schować
się obsługa techniczna w momencie wjazdu pociągu. Z drugiej zaś strony położony
został drewniany peron z przeznaczeniem dla wyższych rangą. W tym właśnie
schronie kolejowym jako jedynym zachowały się oryginalne drzwi pancerne z
ościeżnicami.
Warto dodać iż w sierpniu 1941 roku do tego właśnie
tunelu wjechał pociąg „Amerika” z Adolfem Hitlerem. Wódz III Rzeszy przesiadł
się wówczas do samochodu i pod obstawą wyruszył do Stępiny – Cieszyny i w tamtejszym schronie spotkał się z włoskim
przywódcą Benito Mussolinim .
Jednocześnie podczas budowy tunelu głównego, został
zbudowany kanał techniczny o długości ok. 102 m, który prowadzi do dawnej
maszynowni-elektrowni. W chwili obecnej w pomieszczeniu technicznym mieści się
izba pamięci, gdzie można zobaczyć eksponaty związane z II wojną światową w
regionie. W ciągu ostatnich lat prezentowane były tam wystawy takie jak:
„Lotnicy Ziemi Strzyżowskiej” , „Front Wschodni w znaleziskach z terenu powiatu
strzyżowskiego”, a w tym sezonie obejrzeć można wystawę zatytułowaną: „Strzyżów
w walce o niepodległość”.
Obecnie Schron kolejowy z okresu II wojny światowej pod
Górą Żarnowską jest filią Muzeum Samorządowego Ziemi Strzyżowskiej im. Zygmunta
Leśniaka w Strzyżowie. W sezonie obiekt zwiedzać można w następujących dniach:
od 5 maja do końca czerwca oraz we wrześniu w weekendy w godzinach od 10:00 do 18:00,
natomiast na tygodniu po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym w godzinach
pracy muzeum; od lipca do końca sierpnia codziennie od 10:00 do 18:00. Bilety w cenie
normalny 5 zł i ulgowy 4 zł - to pocztówki, które są fajną pamiątką z pobytu w
tunelu. I tutaj zaznaczyć należy iż każdy zwiedzający ma zapewnioną opiekę
przewodnicką gratis. Niezwykła wiedza jaką posiadają przewodnicy po tym miejscu
Pani Kasia i Pan Kamil sprawią, że wrócicie w to miejsce zapewne nie raz. Jeśli
wybieracie się zwiedzać to miejsce nie zapomnijcie o dobrych butach, ciepłym
okryciu (nawet w letni dzień) i aparacie fotograficznym J
Serdecznie polecam J
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz